Fragen? Antworten! Siehe auch: Alternativlos
Bill Ryerson: Well, you brought up Population Media Center. One of the things that we do – and that is the primary thing we do – is to use a strategy of communications that has turned out, from everything we have been able to measure, to be the most cost-effective strategy for changing behavior with regard to family size and contraceptive use on a per-behavior change basis of any strategy we have found on the planet. And this is the use of long-running serialized dramas, melodramas like soap operas, in which characters gradually evolve from the middle of the road in that society into positive role models for daughter education, delaying marriage and childbearing until adulthood, spacing of children, limiting of family size, and various other health and social goals of each country. And we have now done such programs in forty-five countries. And I can give you a couple of statistics.For example, in northern Nigeria, a program we ran from 2007 to 2009 was listened to by 70% of the population at least weekly. It was a twice a week program. It was clearly a smash hit. And it was a smash hit because it was highly suspenseful and highly entertaining. But it had a storyline dealing with a couple deciding to use family planning, which is almost taboo in northern Nigeria because less than 10% of the people in that region use any modern method of contraception. We had eleven clinics have healthcare workers ask clients what had motivated them to come in for family planning, and 67% percent of them named the program as the motivation.
So und jetzt denkt euch mal Nigeria und Familienplanung weg und Europa und andere Botschaften des Staates oder der Eigentümer der Medienkonzerne hin (*hust* Bertelsmann-Stiftung *hust*).Man redet sich ja bei Werbung auch immer ein, dass das nur bei anderen wirkt. Ich kauf doch nicht Produkt XY, weil ich das im Fernsehen gesehen habe! Aber wie sich immer wieder rausstellt: doch, genau das tun wir alle. Product Placement ist ein Milliardenmarkt. Wenn das Fernsehen Amokläufer zeigt, gibt es sofort mehr Amokläufe.
Update: Wissenschaftliches Paper über die Anwendung von Telenovelas und Seifenopern zur Manipulation der Familiengröße. Stellt sich raus, dass das in diversen Ländern angewendet wurde und funktioniert hat. Und nicht nur für Familiengröße:
In Nepal, for example, Barber and Axinn found that ‘exposure to mass media is related to…preferences for smaller families, weaker son preference, and tolerance of contraceptive use’ (Barber and Axinn 2004)
Update: In Deutschland ist für sowas die Bertelsmann-Stiftung und die INSM für Bevölkerungsumerziehung zuständig, und das sieht in der Praxis so aus.
Update: Und wo es kein Fernsehen gibt, verteilt man halt Comics.